cityguide

Här hittar du alla mina tips från mina olika resor i världens storstäder. Enjoy!

Stockholm - min hemstad

Kategori: Övriga städer

En sak jag har tänkt på är att jag aldrig tipsat om min egen storstad - mitt Stockholm. Där för tänkte jag i olika delar tipsa om lite olika ställen och saker som man bara inte får missa när man besöker Stockholm, eller om man bara vill ha lite tips i sin egen hemstad för att man fått slut på idéerna.
Först ut är några härliga restauranger i min lilla stad.
BAR på Blaiseholmen är en super charmig bistro med svenska inslag. Härlig lokal och god mat!

Om man är sugen på en hederlig gammal plankstek men kanske i modern tappning så kan jag rekommendera Villa Gothem på Djurgården. Det är Melker som gett nytt liv i den gamla restaurangen vars specialité varit planka under alla år!

Restaurang 1900 har en helt otrolig service och GOD mat. Rekommenderas varmt!!!

Prinsen är en gammal klassiker som alltid är ett säkert kort - dock kan man ha lite otur med servicen - men lokal och atmosfär är klockren!

Hjerta ligger helt underbart ute på Skeppsholmen bakom Moderna museet. BÄST är Hjerta på sommaren när man kan sitta ute och se över hela Strandvägen och vattnet framför.
Husman i lite modernare tappning och vällagat och gott!

Melanders fisk har några av Stockholms bästa fiskerestauranger och då gillar jag den vid Vasaparken bäst!

Vill man lyxa till det men ändå inte bli helt ruinerad ska man äta på Mathias Dahlgrens MATBAREN. Tillskillnad från deras matsal är den här mycket mer soft och personlig. Här är maten gudomlig och man går aldrig härifrån missnöjd!

En av mina vardagsfavoriter är Supper (som även finns i Åre). Här har man avslappnad atmosfär och god Sydamerikansk mat. Här kör man säkrast på massa smårätter som man delar!
GODA DRINKAR har de också!

Rolfs kök - är en klassiker i Stockholm, granne med Supper. Här gäller det dock att ha en lite större plånbok. God svenskt kök med lite touch of bistro. Underbar atmosfär och goda viner.

Griffins steakhouse


Relativt nytt är också Stockholms gruppens restaurang Griffins Steakhouse. Härlig hemma hos känsla med ett bra kök.
Rekommenderas varmt!

Ja oj oj - listan kan göras oändlig. Men här har ni iallfall lite att bita i och avsmaka :)
Kommentera inlägget här: