cityguide

Här hittar du alla mina tips från mina olika resor i världens storstäder. Enjoy!

Mera New York...

Kategori: New York

New york är en stad i ständig förändrig. Totalt har jag varit där 6 gånger nu och det finns alltid nya saker att uppleva och ny shopping att fylla garderoben med. Jag har varit där både vinter samt sommartid, men jag måste säga att jag föredrar att åka dit i januari, iallafall om man tänker SHOPPING. Nu i början av januari är det nämligen final sales överallt och man kan fynda från 60-80% rabatt. Ett mecka med andra ord för en som är svag för kläder.

Här kommer några av mina tips:

Shopping
Opening Ceremony 
35 Howard Street
Opening Ceremony är ett märke som får mer och mer uppmärksamhet. Just nu har de ett samarbete med Acne och på Green St, även det i SoHo har man öppnat en Acne butik med både sådant man hittar hemma i Sverige samt lite plagg som gjorts exkluisivt för New York. På Howard St hittar man förutom OC egna märke även lite andra internationella designers bla Commes des Garcons och Ann-Sofie Back!

Barneys
660 Madison Avenue

Barneys är helt klart ett av New Yorks absolut bästa varuhus med ett brett sortiment med allt ifrån Balenciaga till Cheap Monday. Här finns allt och om man är där i januari som jag och mamma var så är det fantastiska reor med upp till 75% rabatt. Här hittade jag en fantastisk skinnjacka från Vince för 1500kr. Inte illa alls!!

Marc Jacobs
385 & 403 Bleeker St, West Village
På nummer 385 har vi MJs accessoaraffär. Här är det kaos på helgerna så ett tips är att gå dit en vardag. Här hittar du t-shirts, strandväskor, nyckelringar, plånböcker mm. Allt till ganska låga priser. På nr 405 hittar man den lite större butiken med hans Marc by Marc kollektion. Här kan man i januari & augusti shoppa hans underbara skor till 70% rabatt. Jag fyndade ett par skinande jodpurs boots som jag nu måste komma ihåg att sula innan jag gått ner dem till grunden...

Betsey Johnson
138 Wooster St, SoHo

Det finns flera Betsey butiker i New York, men den här är min favorit och personalen är så gulliga och man blir lätt fast i Betsey fantastiska och lite drömaktiga värld. Här kan man fynda i rea tider. Jag hittade förutom en fantastiskt söt klänning som jag tänkte använda på Elle galan på fredag, en underbar tröja från hennes Vintage kollektion.
Restauranger

TAO
42 E 58th Street
Underbar asiatisk mat i fantastisk miljö. Högt i tak, två våningar och en 20m hög buddha staty vid väggen. Bra service och underbara dumplings! Ett tips är att inte beställa för mycket mat direkt. Det här är landet av "sharing" och de flesta rätterna kan man vara två personer på.

Mia Dona
206 East 58th Street
Llite otippat hittar men en liten härlig italienare i midtown. Mia Dona gör helt fantastisk pasta och maten smakar som om man var i Italien. Väldigt mycket folk så här måste man boka bord. Rekommenderas varmt!!

Falai
68 Clinton Street
Vår första kväll vallfärdade vi till Clinton St i East Village som vi hade hört så mycket om. Gatan i sig är som en typisk East village gata, lite sunkig och nedgången, men här finns det flera små pärlor, bla Falai där vi hamnade. Mysig och stilren lokal med underbar italiensk mat. Goda viner och bra service ( vilket man i princip får överallt i New York om man jämför med Sverige). Helt klart en ny favorit i New York!

5 Ninth 
5 Ninth Avenue
I Meatpacking District kan det vara helt omöjligt att få ett bord vid lunch en helgdag. Pastis som annars är en favorit var smockad, så jag och mamma traskade upp gatan och hittade FiveNinth där det var lugnare och här blev vi glatt överraskade. Deras brunchrätter är helt magiska. Jag kan varmt rekommendera deras Eggs Benedict!

Listan kan göras låååång över alla härliga ställen som finns i denna stad, så om någon ska dit släng i väg ett mail till mig så tipsar jag gärna mer. Efter 6 besök anser jag mig nu vara en van New York turist. När det gäller museum så kan jag varmt rekommendera MAD museet ( Museum of Art and design) uppe vid Colombus Cirlce, MoMa ( Museum of Modern Art) samt Guggenheim museet.
Kommentera inlägget här: